5 Condimente indiene vindecatoare

Category: ,

Bucătăria indiană își ia aromele indraznete și complexe dintr-o gamă de condimente, multe dintre ele stând la baza unor puternice beneficii pentru sănătate.

E ceva obișnuit să găsești o gramada de condimente într-un singur preparat, aparent combinate în mod uzual pentru a-ți răsfăța papilele gustative. De fapt, nu este departe de adevăr: poate că suntem programați genetici să adorăm condimentele din preparatele indiene (și altele) deoarece conțin compuși generatori de sănătate, precum curcuminul din turmeric, ce luptă împotriva cancerului, și capsaicina din pudra de chili, ce ajută la protecția inimii, conform unui articol din Rapoartele Organizației Europene în Biologie Moleculară EMBO  Cercetătorii presupun că atunci când strămoșii noștri alegeau alimentele comestibile de cele otrăvitoare, au catalogat condimentele ca fiind bune, consumatorii de condimente fiind așadar mai sănătoși, mai longevivi, și aveau mai mulți urmași care la rândul lor consumau condimente.
Pentru a vă ajuta să vă descoperiți preferința și pentru a aduce un adjuvant sănătății voastre, am clasificat cinci condimente comune în preparatele indiene, care aduc bucurie în rândul oamenilor de știință din întreaga lume.

1. Ghimbir

Origini: Nativ din China, însă acum cultivat în întreg mapamondul, rădăcina ce gâdilă simțurile este atât dulce cât și picantă, reprezentând unul dintre cele mai utilizate condimente în bucătăria chinezească.

Beneficii asupra sănătății

Ghimbirul a fost utilizat timp îndelungat în medicina tradițională chineză, Ayurvedic (indiană) și Unani Tibb (grecească antică, persană și arabă) pentru tratarea unei lungi liste de afecțiuni. Dintre acestea, cea mai susținută de către știința modernă este prevenirea și tratarea grețurilor apărute în cazul sarcinii sau cauzate de chimioterapie. Ghimbirul ajută mâncarea să treacă mai ușor prin tractul intestinal, fiind astfel adjuvant în cazul constipației ușoare sau a indigestiei, și conform studiilor poate de asemenea ameliora crampele menstruale. În plus, eșantioanele de test au descoperit că acei compuși ce conferă ghimbirului mirosul și gustul acela ascuțit, mai exact gingerolii și shogaolii, împiedică răspândirea și ajută la eliminarea celulelor canceroase.

Obiectivul zilnic

Aproximativ 1/4 până la 1/2 linguriță ghimbir uscat pe zi, luată în doze de 1/8 lingurițe, poate ajuta la eliminarea stării de greață, ajută digestia și previne constipația. Sau puteți ingera 1-2 lingurițe de ghimbir proaspăt ras pe zi, crud sau fiert în ceai.

Combinat cu usturoi pentru o rețetă aromată, sau ca ceai vindecător:

  •  Pui sau pește cu curry
  •  Chutney cu ierburi proaspete
  •  Marinate
  •  Ceai cu ghimbir și miere

2. Turmeric

Origini: Uscat și măcinat, turmericul a condimentat preparatele din Asia de peste 2500 de ani. India este un exportator important.

Beneficii asupra sănătății

Punct de referință în medicina chineză și indiană, turmericul reprezintă de asemenea cea mai noua preferință pentru cercetătorii în domeniul nutriției, în principal datorită curcuminului, compusul ce oferă acestui condiment culoarea galbenă. La orice afecțiune vă gândiți – inclusiv diabetul, bolile de inima, cancerul, posibil și Alzheimer – și se pare că acest condiment, curcumina, ajută la prevenirea sau tratarea lor. „Suplimentar curcuminei, turmericul are peste 100 de alti compuși activi, care probabil acționează sinergic pentru beneficiul sănătății voastre”, explică Sahdeo Prasad, Doctor, cercetător postdoctorand la Departamentul de Terapii Experimentare, MD Anderson Cancer Center, în Houston, Texas.

Această sinergie puternică poate explica încrederea în potențialul de vindecare al turmericului: poate ajuta la vindecarea ulcerului digestiv, reduce simpomele sindromului de colon iritabil, precum și distrugerea unor carcinogeni conținuți de țigări. Alt articolul în Jurnalul Indian al Cercetărilor Dentare sugerează crearea unei paste – 1 linguriță turmeric, 1/2 linguriță sare și 1/2 linguriță ulei de boabe de muștar – care aplicată prin masare pe gingii de două ori pe zi tratează gingivita (inflamația gingiilor) și paradontoza (retragerea gingivală și formarea abceselor dentare).

Obiectivul zilnic

Aproximativ 1/2 linguriță pe zi este suficient, deși pentru anumite afecțiuni medicale, poate fi necesară o cantitate mai mare, susține Prasad. Curcumina este solubilă în ulei, așadar gătiți turmericul cu ulei sau lapte de cocos pentru a-i îmbunătăți absorbția. Combinarea cu piper alb sau negru îmbunătățește de asemenea biovalabilitatea.

Este întâlnit în multe rețete savuroase, mulțumită gustului său relativ temperat:

  •  Rețete cu fasole și năut
  •  Preparate cu orez
  •  Rețete curry, roșu sau galben
  •  Legume trase la tigaie

3. Cuișoare

Origini: Cuișoarele reprezintă mugurii copacului de cuișoare, care sunt uscați, vânduți întregi sau măcinați. Nativ din Indonezia, condimentul cuișoare este de asemenea cultivat în India și în alte țări asiatice, precum și în Tanzania și Brazilia. Compania East India a introdus cuișoarele în India în anii 1800.

Beneficii asupra sănătății

Cuișoarele se află pe primul loc într-un studiu francez, despre 100 alimente cu cel mai ridicat conținut de polifenoli, o gamă largă de compuși antioxidanți conținuți de plante. Privind în perspectivă, aproximativ jumătate de linguriță de cuișoare măcinate conține tot atâția antioxidanți precum jumătate de ceașcă de afine – deseori considerat alimentul cel mai bogat în antioxidanți. Până în prezent, cercetările asupra cuișoarelor și a conținutului de polifenoli au fost în principal efectuate în epruvete sau pe cobai. Chiar și asa, rezultatele preliminare sunt promițătoare. De exemplu, cuișoarele reprezintă o sursă excelentă de eugenol antioxidant, care s-a demonstrat că împiedică răspândirea melanomului. Sunt de asemenea bogate în acid galic, care ajută memoria și diminuează inflamația cerebrală ce duce la boli precum Parkinson și Alzheimer.

Obiectivul zilnic

Cantitatea exactă nu este cunoscută, însă aroma rămâne timp îndelungat – gustul de mentol poate acționa rapid și arde cavitatea bucală dacă luați prea mult!

Combinat cu alte condimente cu care să împartă aromele bogate, în mâncăruri precum:

  •  Preparate cu curry pe bază de cocos
  •  Sos pentru fructe poșate
  •  Ceai fierbinte de ierburi
  •  Preparate cu orez

4. Pudră de chili

Origini: Populația din zona numită acum Mexic a mâncat ardei iute de mai bine de 8000 de ani. Abia în secolul al cincisprezecelea, când Christopher Columb și echipajul acestuia a „descoperit” ardeii au fost introduși și în zona Europei. Se crede că negustorii portughezi i-au adus în India, unde au devenit rapid un condiment foarte apreciat. Deși ardeii iuți sunt cultivați în toată lumea, India este producătorul principal.

Beneficii asupra sănătății

Ardeii iuți ce sunt uscați și vânduți întregi sau măcinați în pudră de chili își iau iuțeala dintr-un compus vindecător numit capsaicinoid, cel mai bogat și mai îndelung studiat fiind capsaicina. Cu cât ardeiul este mai iute, cu atât mai multă capsaicină conține, susține Krishnapura Srinivasan, Doctor, Savant șef la Insistutul de Cercetare Tehnologică a Alimentelor în Mysore, India. Capsaicina conține antioxidanți și puteri anti-inflamatoare, ce oferă protecție corpului pe mai multe fronturi. De exemplu, poate scădea colesterolul, reduce riscul bolilor cardiovasculare, precum și a calculilor biliari cauzați de colesterol. (Srinivasan spune că indienii, cei care mănâncă mulți ardei iuți, au un risc scăzut de formare a calculilor biliari, comparativ cu cei din alte culturi). Condimentul vă poate ajuta să mețineți o greutate corporală adecvată, oferind senzația de sațietate, precum și o creștere temporară a ratei metabolice: Oamenii au luat cu 74 de calorii mai puțin după ce au mâncat alimente condimentate sau au luat suplimente cu capsaicină în timpul mesei, comparativ cu mâncarea slabă sau luarea medicamentelor cu efect placebo, conform unei recenzii în revista Appetite. Deși poate nu pare mult, la mai multe mese totul se adună.

Iar pudra de chili ajută să obțineți mai mult de la preparate: „Mărește absorbția vitaminelor prin lărgirea în intestin a structurilor venoase de mărimea firelor de păr, ce transportă nutrienții în fluxul sanguin,” ne explică Srinivasan.

Obiectivul zilnic

Este greu de știu exact – studiile pe animale au fost efectuate utilizând cantități de 5 până la 10 ori mai mari decât cantităție de ardei ingerate de către iubitorii de ardei iute din India. Srinivasan sugerează o cantitate de 1/2 până la 3/4 lingurițe pe zi împărțite în mai multe mese; asta ar fi egal cu 1-4 ardei iuți uscați, adică jumătate din cantitatea medie consumată de locuitorii Indiei.

Adăugați iuțime savuroaselor mâncăruri precum:

  •  Supe asiatice
  •  Boabe/linte
  •  Carne la grătar
  •  Preparate pe bază de roșii

5. Scorțișoara

Origini: Obținut din partea interioară a scoarței copacului de scorțișoară, partea iute este tăiată, uscată și vândută ca baton de scorțișoară sau măcinat sub formă de pudră. Majoritatea cantității de scorțișoară vândută în Statele Unite este „cassia”, din copacii plantați și crescuți în China, Burma, Vietnam și Indonezia. Deși este bună utilizată cu moderație, consumul regulat al unor cantități mari (aproximativ 1/2 lingurițe sau mai mult) poate cauza afecțiuni ale ficatului sau alte afecțiuni, produse de toxina ce apare în mod natural, numită cumarină. Alt tip de copac de scorțișoară, indigen în Sri Lanka și partea Sudică a Indiei, produce „Ceylon” sau „adevărata” scorțișoară, ce conține un nivel foarte scăzut de toxine, și poate fi găsită online sau în magazinele cu produse naturale.

Beneficii asupra sănătății

Cercetările asupra capacității scorțișoarei de a scădea glicemia au produs rezutate mixte, însă o recenzie recentă scrisă de către Western University of Health Sciences din California dă undă verde. S-a demonstrat că oamenii cu diabet de tipul 2, care consumă aproximativ 1/4 – 2 lingurițe zilnic își pot scădea glicemia în mod subtanțial – cu aproximativ 25 mg/dL. Și dacă aveți pre-diabet sau glicemie în valori normale, scorțișoara poate opri creșterea glicemiei ca rezultat al îngerării unei băuturi dulci, conform unelor studii.

Obiectivul zilnic

În diferite studii, aproximativ 1/4 – 2 lingurițe zilnic timp de 4 până la 18 săptămâni au fost suficiente să scadă în mod semnificativ glicemia la oamenii suferinzi de diabet de tipul 2. Aceste date se bazează pe studii în care au fost folosite capsule de scorțișoară, dar puteți de asemenea încerca această cantitate direct în mâncare.

În garam masala (un amestec indian clasic de condimente) sau în preparatele aromatice, inclusiv:

  •  Alimente coapte, precum fursecurile sau pandișpan cu fructe
  •  Tocănițe de vită
  •  Masala chai (ceai indian)
  •  Budincă de orez sau înghețată
Surse suplimentare de inspiratie: http://www.yogajournal.com/slideshow/5-healing-spices-indian-cuisine/