7 strategii alimentare pentru sezonul rece

Category: ,

In sezonul rece, trecem de multe ori pe zi de la frigul de afara la mediul cald din interior, iar acest lucru ne slabeste rezistenta organismului si poate creste riscul infectiilor, in timp ce lipsa razelor de soare afecteaza atat psihicul cat si corpul nostru. Una din cele mai eficiente metode pentru intarirea sistemului imunitar si imbunatatirea performantei fizice este asigurarea zilnica a nutrientilor prin alimentatie.

Am identificat 7 strategii dietetice pe care te poti baza cand e frig afara:

  1. Mananca suficiente fructe si legume

Primele pe lista sunt, bineinteles, fructele proaspete, apoi legumele si verdeturile. Acestea furnizeaza o cantitate mare de vitanime, minerale si enzime, care ajuta la fortificarea sistemului imunitar in fata virusilor nedoriti, si in acelasi timp creste rezistenta la efort.

  1. Alege produsele de sezon.

Selecteaza fructele si legumele regionale, de sezon, deoarece o cantitate semnificativa de nutrienti se pot pierde in timpul transportului si al depozitarii prelungite. Specifice iernii sunt dovleacul, morcovul, telina, varza, conopida, gulia, sfecla si hreanul. In ceea ce priveste fructele, alege-le pe cele care se culeg toamna tarziu: mere, pere, struguri. Daca ai dubii in ceea ce priveste calitatea pastrarii, poti opta pentru fructe si legume congelate, care sunt mai sanatoase decat ar parea. Acestea sunt congelate instant, la putin timp dupa ce au fost culese, ceea ce inseamna ca o buna parte din micro-nutrienti sunt salvati.

  1. Ceapa si usturoiul te apara de patogeni

Orice leguma care te face sa plangi, ar trebui sa existe frecvent la tine in farfurie. Ceapa, prazul, aragicul si usturoiul sunt usor de procurat tot anul si sunt pline de substante benefice cu efect antibacterian si antiviral.

  1. Fructele rosii protejeaza celulele

Fructele care au un puternic efect antioxidant te protejeaza in fata radicalilor liberi care pot cu usurinta afecta celulele corpului iarna. De asemenea ele sustin buna functionare a inimii si a rinichilor. Cele mai importante din aceasta categorie sunt fructele de padure si rodia. Daca nu gasesti fructe de padure proaspete, cele congelate sunt o varianta foarte buna.

  1. Vitamina D pentru depresie

Vitamina D contribuie la buna-dispozitie si poate fi produsa de corp cu ajutorul soarelui. Iarna, in lipsa unui soare abundent, trebuie sa cauti alimente care contin Vitamina D pentru a corecta deficitul. Principalele surse sunt: pestele (somon, ton, cod), ouale, avocado si ciupercile.

  1. Nucile te energizeaza

In perioade prelungite de lipsa a soarelui, hormonul care induce somnul, melatonina, este produs mai mult. Asta te face mai obosit, fara vlaga si demotivat. Pentru a echilibra balanta, ai nevoie de opusul melatoninei, serotonina, care se formeaza cu ajutorul animoacidului triptofan. Aceasta substanta se gaseste din abundenta in toata gama de nuci si seminte.

  1. Incalzeste-te din interior

Bauturile calde, mancarurile fierbinti si condimentele nu ar trebui sa lipseasca din meniul tau. Acestea incalzesc organele si muschii din interiorul corpului, stimuleaza circulatia sangelui si cresc metabolismul, dezvoltand o rezistenta mare la temperaturile reci. Folosind ghimbir, chili, ardei iute, scortisoara la fiecare masa, cresti savoarea preparatelor sau poti pregati ceaiuri delicioase.