8 indicii ca mananci prea mult zahar

Category: ,

Zaharul este delicios. Oricine neaga acest lucru minte. Suntem facuti sa fim dependenti de gustul dulce. Dar, in vremurile in care traim, cantitatile mari de zahar (in special cel alb, super-procesat) sunt daunatoare pentru sanatate. Din momentul in care intelegi impactul pe care il are zaharul asupra corpului, nu il vei mai putea consuma cu usurinta in cantitati mari, la orice ora si in orice combinatii.

Intrebarea fireasca acum este: „De unde stiu eu cat de mult zahar este prea mult pentru mine?” Vestea buna este ca organismul nostru ne trimite semnale ca am depasit limita acceptata de el si ca ar trebui sa reducem cantitatea de zahar. Semnalele sunt urmatoarele:

Poftesti constant alimente dulci

„Matematica” zaharului este: cu cat mananci mai mult, cu atat vei pofti mai mult. Si apoi totul devine un cerc vicios. Asta se intampla nu numai pentru ca papilele gustative s-au obisnuit cu gustul de dulce concentrat si iti cer din ce in ce mai mult, dar si pentru ca zaharul creaza un varf urmat de o scadere brusca a glicemiei.

Te simti lipsit de putere toata ziua

Dupa ce zaharul creaza un val de energie, o mare cantitate de insulina este produsa de pancreas pentru a reduce nivelul de zahar din sange si urmeaza inevitabil o diminuare brusca a  energiei. „Energia este stabila cand glicemia este stabila, deci cand consumi prea mult zahar, fluctuatiile mari ale glicemiei duc la diferente mari ale energiei” – Brooke Alpert., autorul cartii The Sugar Detox: Lose Weight, Feel Great and Look Years Younger.

Mancand prea mult zahar este posibil sa nu ai un aport suficient fibre si proteine, ambele surse importante care produc si sustin energia.

Ai tenul cu probleme (cosuri, puncte negre etc)

„Sunt persoane care reactioneaza negativ la o crestere brusca a insulinei declansata de o cantitate mare de zahar, ceea ce duce la un dezechilibru hormonal cauzand acnee si roseata” –  Rebecca Kazin, directorul Institutului: Washington Institute of Dermatologic Laser Surgery and the Johns Hopkins department of dermatology.  Aportul mare de zahar se va cunoaste pe piele in doar cateva zile. Daca pielea ta are probleme, Kazin recomanda curatarea dietei, pentru ca altfel vei trata pielea din exterior fara a ajunge la adevarata problema.

Ai schimbari bruste de dispozitie

Scaderea glicemiei cauzeaza alterarea bunei dispozitii si creaza o stare de nervozitate, care se alatura lipsei de energie.

Ai inceput sa te ingrasi

Zaharul in exces inseamna calorii in exces, si daca lipsesc proteinele si fibrele, nu vei avea senzatia de satietate si vei manca mai mult. In acelasi timp se declanseaza insulina, hormonul responsabil cu diminuarea cantitatii de zahar din sange si formarea depozitelor de grasime. Cand mananci zahar, pancreasul secreta insulina, care transfera zaharul in partile corpului unde e nevoie de energie. Cand se umplu rezervoarele, se produce mai multa insulina, ceea ce determina organismul sa devina imun la insulina. Rezistenta la insulina reprezinta incapacitatea corpului de a raspunde corect la mesajele date de acest hormon. Prin urmare procesul de ingrasare este dat de surpusul de calorii si de raspunsul gresit al organismului la insulina (exista o legatura intre rezistenta la insulina si obezitate). In plus, activitatea excesiva a pancreasului timp indelungat duce la diabet.

Iti apar noi carii

Cand bacteriile din gura incep sa dizolve mancarea, se produce acid, care poate forma carii. Saliva pastreaza un echilibru bun al bacteriilor, dar mancand zahar, PH-ul se modifica si duce la dezechilibrul natural al cavitatii bucale. Astfel bacteriile se inmultesc si declanseaza aparitia cariilor.

Senzatia de amorteala a creierului, in special dupa masa

Aceasta „ceata” este caracteristica glicemiei scazute. Cand mananci mult zahar, nivelul glicemiei creste brusc dar si scade la fel de brusc, nu gradual cum e normal (in prezenta fibrelor).

Ai nevoie de alimente din ce in ce mai dulci

„Cand mananci prea mult zahar, papilele gustative sunt bombardate” spune Brooke Alpert. „Doza mare de dulce creste toleranta pentru acest gust, si astfel ai nevoie de mai mult dulce pentru a-ti satisface pofta.” Vestea buna este ca prin scaderea cantitatii de zahar, in timp scade si nevoia de dulce concentrat si se restabiliste echilibrul acestul gust.

Surse suplimentare de informare: http://blog.myfitnesspal.com/8-signs-youre-eating-much-sugar/