Alimentatia raw-vegana

Category:

Cand vorbim despre imbunatatirea stilului alimentar ne referim, fara indoiala, la o cantitate mai mare de fructe si legume. Indiferent ca alegem asta pentru ca ne dorim sa ne imbunatatim starea de sanatate, sa ne vindecam de o boala, sa ne simtim mai bine, sa atingem o greutate optima sau sa avem mai multa energie, important este sa facem acele schimbari inspirate si documentate. Este bine sa stim ca sunt anumite capcane in care putem cadea si cum sa ne ferim de acestea.
Arthur Schopenhauer spunea ca „Noua zecimi din fericirea noastra se bazeaza pe sanatate.”
Fie ne aflam in categoria celor care au o alimentatie in preponderenta raw, fie in categoria celor care consuma o alimentatie traditionala, bazata in proportie de 90% pe mancare gatita si multe produse animale, toti trebuie sa acordam o atentie deosebita diversitatii zilnice a alimentelor.

Alimentatia bazata pe ingrediente crude nu este noua, dar de-abia acum a prins avant si in Romania. Sustinatorii preparatelor raw food au devenit mai vizibili, la fel si evenimentele dedicate acestora.

Acest tip de alimentatie nu exclude total mancarea gatita, dar peste 85% din preparate sunt in stare naturala, stare in care vitaminele si enzimele se pastreaza in totalitate.
Principiul de baza al alimentatiei raw este ca oamenii sa adauge în dieta zilnica, chiar si langa mancarea gatita, cantitati mari de hrana vie, de origine vegetala.

Piramida raw reinterpretata

Piramida unui stil alimentar sanatos are la baza o mare diversitate de plante cu frunze verzi, tocmai pentru ca abunda in clorofila, vitamine, minerale (Ca, Na, Fe etc) si enzime. Clorofila are rol vindecator in organismul uman, imbunatatind constant starea de sanatate si incetinind procesul de imbatranire. Calciul din frunzele verzi are forma cea mai compatibila si cea mai usor asimilabila pentru noi.

Urmatoarele pe lista sunt fructele si legumele, reprezentand un inepuizabil izvor de sanatate. Este bine de stiut ca fructele se mananca pe stomacul gol, neamestecate cu alte alimente (exceptie facand smoothie-urile, unde fructele se pot amesteca cu frunzele verzi) si trebuie sa fie cat mai coapte. Fructele reprezinta modalitatea ideala pentru a incepe ziua. Acestea contin fibre solubile (pectina si hemiceluloza) care absorb apa si se comporta ca un burete (ca o substanta gelatinoasa). Ajunse in intestin se umfla, se inmoaie si curata usor peretii fara sa ii zgarie, hranind in acelasi timp bacteriile prietenoase.

Fructele au multe beneficii pe care le vom analiza intr-un articol separat.

Germenii si vlastarii sunt si ei surse extraordinare de enzime, antioxidanti, vitamine si minerale, avand nivele mai ridicate decat fructele si legumele (de 20-30 de ori mai mult decat planta matura).

In procesul germinarii se dezvolta o serie de vitamine, minerale, flavonoide si uleiuri volatile , denumite „elemente vitale”. Au un continut mare de fibre, dar un numar mic de calorii. Se pot germina: grau, ovaz, secara, hrisca, seminte de floarea soarelui, brocoli, conopida, ceapa, usturoi, praz, varza, busuioc, fasole, ridiche, mazare, naut, mustar. Acestia se consuma atat cand sunt de marime mica (cu doua frunzulite), dar si sub forma de plantuta (2-10 cm).

Nucile si semintele nu ar trebui sa lipseasca, mai ales din meniul vegetarienilor, dar trebuie evitat excesul. Forma ideala de a le manca este cea hidratata, lasate la inmuiat intre 2 si 12 ore in functie de timpul recomandat fiecareia. Se face acest lucru pentru ca fiecare nuca sau samanta are inhibitori de enzime (sau anti-nutrienti) ca sa nu incloteasca, sa nu prinda viata oriunde; ci numai atunci cand intalneste conditii prielnice (apa).

Toate nucile au proprietati terapeutice, contin acizi grasi esentiali, contin nutrienti de mare valoare pentru organismul nostru.

Insa nu trebuie sa uitam faptul ca nucile, in starea lor naturala, sunt acoperite cu o coaja tare, mai greu accesibila. Acest lucru se intampla tocmai pentru a ne avertiza ca nu trebuie sa exageram cu consumul lor. Daca in zilele noastre, le gasim decojite, asta nu inseamna ca putem consuma fara masura nuci.

In varful piramidei se gasesc ierburile cu efect medicinal, sucurile de iarba (de grau, de orz), super-alimentele si algele marine (spirulina si chlorella). Acestea din urma contin peste 60% proteine (toti aminoacizii esentiali), clorofila, complexul de vitamine B, impreuna cu multe alte elemente nutritive.

Pentru a avea o alimentatie sanatoasa, piramida alimentelor raw si intelegera ei iti poate veni in ajutor. Combina, joaca-te, fi curios si descopera, dar intotdeauna pune accesnt pe alimentele care iti hranesc cu adevarat corpul.