E momentul să spui stop dietei?

Category:

Dacă simți că ani întregi ai ținut dietă și eforturile tale nu au fost tocmai răsplătite, atunci acest articol îți este adresat!

Maria, una dintre prietenele noastre, a încercat numeroase diete în ultimii ani. A folosit abordarea cu conținut scăzut de carbohidrați pentru vacanța din Cipru, apoi abordarea săracă în grăsimi pentru a intra în rochia de domnișoară de onoare, dieta paleo pentru acea pereche nouă de pantaloni.

De fiecare dată când Maria începea o nouă dietă, părea că încearcă să slăbească din ce în ce mai mult. De la 2-3 kilograme vara trecută, acum spera să slăbească 7-8 kilograme pentru următoarea vacanță cu familia. Cum este posibil, ca după toți acești ani în care a ținut diete, să simtă nevoia să slăbească mai mult decât oricând?

Dietele au devenit o obișnuință pentru sute de milioane de oameni din Europa, Statele Unite, Asia. Rezolvarea este simpla: spuneți stop dietei! Înțelegând cum reacționează corpul vostru la diete, puteți face schimbări fundamentale și în cele din urmă să obțineți acel fizic pentru care continuați să vă înfometați!

În afara zonei de confort

Corpurile noastre percep dieta ca pe o formă de stres, nu un fel de vacanță distractivă de genul „Supraviețuitorul”. Este stresant, deoarece consumând mai puține calorii decât are corpul nevoie, îl împinge în afara zonei de confort – procentul de grăsime corporală (sau greutate) la care corpul se simte cel mai confortabil.

A se nota că este vorba de greutatea la care corpul vostru – nu voi înșivă –  se simte cel mai comfortabil.

Pentru a reveni la acea zonă minunată și confortabilă, (cunoscută de asemena drept „punctul de setare a grăsimii corporale”), corpul vostru începe să trimită tot felul de mesaje creierului pentru a vă spune să încheiați dieta. Cele două mesaje pe care le transmite ar fi „Sunt obosit” și „Mi-e foame”.

Pentru a face față deficitului caloric cauzat de către dieta ținută, corpul conservă energia reducând numărul de calorii pe care le arde în fiecare zi. Mai puține calorii arse înseamnă mai puțină energie, așadar, în mod natural, vă simțiți obosiți.

Pentru a înrăutăți lucrurile, hormonii foamei (leptina și grelina) trec printr-o transformare acută pe măsură ce continuați dieta. Nu este corect (deloc), însă este adevărat: Cu cât consumați mai puține calorii comparativ cu caloriile arse, cu atât mai urgent hormonii foamei transmit creierului că vă este foarte foame.

Adaptare indusa de diete

  • Un raport metabolic scăzut pentru odihnă
  • Un efect termic scăzut al alimentelor
  • O activitate scăzută a termogenezei prin exerciții și non-exerciții
  • Producție scăzută a hormonului tiroidian (T3)
  • Scăderea leptinei
  • Creșterea grelinei

Să aflăm cum reacțiile naturale ale corpului – și felul în care răspundem la ele – pot submina eforturile persistente de a scădea în greutate.

Consecintele dietetice

Inițial, obiectivul Mariei a fost să slăbească doar câteva kilograme înainte de a merge în vacanță în Cipru. Combinația de a mânca mai puține calorii și exercițiile fizice au funcționat foarte bine. În două luni, s-a apropiat de scopul propus.

Dar cu o săptămână înainte de excursie, fizicul ei nu era încă așa cum și-l dorea – și părea să nu mai scadă deloc în greutate. Pentru un „final în forță”, Maria a mai făcut o ultimă schimbare radicală. La revedere carbohidrați, bun venit exerciții cardio. Asta i-a obținut greutatea dorită, însă…

Odată ajunsă pe insulă, a început să guste „bunătățile locale” (burgeri, salate cu macaroane – chiar și specialități cu alge și orez), de parcă nu ar fi cunoscut niciodată sensul unui control al porției.

Când Maria a avut din nou curaj să se urce pe cântar, după 10 zile de la ignorarea dietei sale și a exercițiilor fizice, a fost pur și simplu dată pe spate: cântărea mai mult decât înaintea plecării. Dar nu numai pentru că a mâncat mai multă mâncare.

Corpul Mariei s-a obișnuit cu arderea unei cantități semnificativ mai mici de calorii în timpul perioadei de dietă. Când a început să mănânce prea mult, corpul ei pur și simplu nu a știut ce să facă cu toate acele calorii suplimentare, așa că a făcut ce ar face orice corp sensibil: le-a depozitat ca grăsime pentru următoarea dietă pe care o va ține Maria.

Care a fost lecția pe care a învățat-o Maria? A început o nouă dietă – foarte repede. Nunta celei mai bune prietene a ei era peste câteva luni, și trebuia să intre în acea rochie!

Întoarcerea la realitate

După două săptămâni de dietă, totuși, scăderea în greutate a Mariei a stagnat din nou, rămânând un surplus de 2,5 kilograme. A dublat nivelul dietei – și a mărit antrenamentele cardio. Deși avea doar intenții bune, acest lucru avea să îi aducă cea mai mare dezamăgire.

Impunând un și mai mare deficit caloric, corpul Mariei a intrat în „Programul de conservare a energiei”, arzând din ce în ce mai puține calorii. Chiar și cu o dietă mai dură, tot nu pierdea în greutate, așa că a triplat nivelul dietei. Acum mânca foarte puțin și făcea foarte multe exerciții fizice. Nu este o strategie eficientă.

Într-un final, nemaifăcând față senzației de foame și de oboseală, Maria a renunțat iarăși la controlul porției, a luat în greutate, s-a simțit și mai rău în pielea ei și a trecut la următoarea dietă haotica.

Evadarea din acest cerc vicios

În loc să se înfometeze prin nenumărate diete, Maria ar fi avut numai de câștigat dacă făcea o pauză completă de la diete. În loc să lase cântarul din baie să-i conducă viața, ar fi trebuit să se concentreze pe energia sa, pe eficiența exercițiilor și a recuperării, precum și a stării generale de bine.

Această strategie nu este proiectată pentru o pierdere rapidă în greutate. Din contră, se axează pe a lucra în favoarea unui corp mai sănătos, mai energic. Ați fi surprinși să aflați că de-a lungul timpului, ideea unei restricționări dure a aportului de calorii va părea ciudat. Sunteți o persoană energică și activă. Aveți nevoie de calorii să fiți în formă!

  1. Renunțați la cântărirea frecventă: Cât cântăriți la un anumit moment nu este cea mai bună măsurare a progresului. Mai degrabă puneți bazele obținerii fizicului pe care vi-l doriți fiind atenți la energia (și atitudinea) – atât din interiorul cât și din exteriorul sălii de gimnastică.
  2. Măriți aportul de calorii cu 10 procente: Dacă sunteți obișnuiți să mâncați 1200 calorii zilnic, adăugați încă 120. Știu – pare a nu avea niciun sens. Însă voi fi sincer cu voi: Valoarea de pe cântar poate crește inițial, însă dacă mențineți cursul, corpul va răspunde crescând metabolismul, ceea ce va însemna că va arde mai multe calorii decât înainte.
  3. Aveți răbdare, și fiți consecvenți: Pe măsură ce creșteți caloriile, ar trebui să începeți să vă simțiți mai energici, ceea ce va îmbunătăți performanța. Va deveni un ciclu virtual: Cu cât mai multe calorii (cu motiv) consumați, cu atât veți fi mai capabili să faceți exerciții fizice, ceea ce va crește metabolismul și va ajuta corpul să ardă și mai multe calorii. Plus, odată ce ingerați suficiente calorii, hormonii apetitului nu vor mai avea nevoie să trimită acele semnale de foame către creier.
Surse suplimentare de inspiratie: http://www.bodybuilding.com