Mitul restrictiei calorice

Category: ,

Majoritatea dietelor si curelor de slabire se bazeaza pe restrictia calorica, pe cantarirea portiilor si pe numararea caloriilor. Este corecta, logica si eficienta o astfel de abordare? In urma studiilor facute, raspunsul nostru este NU!

Credem ca detinem controlul total asupra propriului organism, dar cea mai mare parte a proceselor din interiorul lui se desfasoara independent de vointa noastra. Corpul are propriile mecanisme de supravietuire, dezvoltate in sute de milioane de ani, iar cand mancarea devine mai putina, el interpreteaza asta ca pe un mare pericol.

In creier exista o zona, numita hipotalamus, care monitorizeaza situatia nutritionala prin analiza sangelui. Primeste informatii despre nivelul proteinelor, zaharului, grasimilor, sodiului si apei si ne manipuleaza apetitul pentru a obtine ce ne trebuie.

Corpul nu intelege conceptul de slabit voluntar. Este adaptat sa depuna cata grasime poate, pentru vremurile grele. Nu are o limita, pentru simplul fapt ca in natura majoritatea animalelor au destula competitie si muncesc pentru a manca, astfel incat nu ajung obeze.

Aproape toate dietele au un punct comun: sunt sub-calorice. Pe acest aspect mizeaza multi nutritionisti care recomanda o dieta. Cateva alimente urmeaza sa fie eliminate din alimentatie, iar acestea nu vor fi inlocuite sau vor fi inlocuite cu altele mai putin calorice.

+ Partea buna este ca alimentele eliminate erau nesanatoase.calorii bune

– Partea proasta e ca organismul interpreteaza ca s-a intrat intr-o perioada de foamete si porneste cateva mecanisme de supravietuire. Atfel, incetineste metabolismul pentru a se adapta la noul regim caloric. Aceasta incetinire poate ajunge si la 40%. Incetineste tranzitul intestinal pentru a extrage mai multi nutrienti si utilizeaza caloriile mai mult pentru stocarea grasimilor decat pentru energie. Corpul nostru devine o masina foarte eficienta in acest timp si va ramane asa o perioada chiar dupa reluarea alimentatiei obisnuite. Acesta este si motivul pentru care dietele nu merg si cei care le urmeaza termina prin a se ingrasa la loc in scurt timp dupa terminarea dietei.

Regimul sub-caloric porneste in creier un sistem de premii pentru a ne motiva sa cautam mancare. Receptorii opioizi si canabinoizi sunt amplificati astfel incat, atunci cand mancam e ca si cum ne-am droga. Dopamina, element cheie in organism, creste brusc stunci cand ne alimentam.

Mancarea nesanatoasa are doua caracteristici:

  • este o simfonie de gusturi, iar creierul interpreteaza asta in felul urmator: “wow, ai gasit tu un astfel de aliment in natura? Consuma cat mai mult, e perfect pentru tine”. El intelege ca acel aliment este bogat in calorii, dar si in vitamine si minerale, ca altfel n-ar avea un gust atat de bun. Nu stie ca de fapt este o pacaleala.
  • are un efect tranchilizant sau stimulant. Dupa o masa grea si bogata, o mare parte din energie (aprox 60%) este folosita pentru digestie si simtim acel efect placut de amorteala din timpul siestei. Alte mancaruri ne stimuleaza prin cacao sau mirodenii.

In timp, devenim dependenti de aceste efecte. Chiar daca am inteles ca acele alimente sunt daunatoare pentru noi, tot ne vom intoarce la ele.

Nu trebuie sa ne simtim vinovati atunci cand tinem o dieta ce restrictioneaza caloriile si volumul de alimente si cedam. Asa cum am spus, suntem facuti sa facem asta. Solutia nu este sa limitam caloriile, ci doar alimentele nesanatoase.