Poți face burtă de la bere?

Category: ,

Consumul de bere este deseori asociat cu creșterea grăsimii corporale, mai ales în jurul abdomenului. În mod obișnuit i se spune chiar „burtă de bere.”

Dar berea produce cu adevărat grăsime în jurul abdomenului? Acest articol face o incursiune în dovezi.

Ce este berea?

Berea este o băutură alcoolică făcută din grâne precum orzul, grâul sau secara, care au fost fermentate cu drojdie (1).

Este aromatizată folosind hamei, ce dă o aromă puternică berii deoarece este destul de amar, aducând un echilibru la dulceața zahărului din grâne.

Unele varietăți de bere sunt de asemenea aromatizate cu fructe sau ierburi și condimente.

Berea este fabricată urmând un proces în cinci etape:

  1. Malțificarea: Grânele sunt încălzite, uscate și pisate.
  2. Pasare: Grânele sunt înmuiate în apă pentru a decanta zaharurile. Rezultatul este un lichid dulce numit „must”.
  3. Fierberea: Mustul este fiert și este adaugat hameiul pentru a da berii aroma specifică.
  4. Fermentarea: Este adăugată drojdia în amestec iar mustul este fermentat pentru a forma alcoolul și dioxidul de carbon.
  5. Îmbuteliere: Berea este îmbuteliată și lăsată la maturat.

Tăria berii depinde de cantitatea de alcool conținută, care este măsurată ca alcool prin volum (ABV). ABV se referă la cantitatea de alcool dintr-o băutură de 100 ml, exprimată în procente.

Conținutul de alcool din bere este de regulă 4-6%. Totuși, poate varia de la foarte slabă (0,5%) la excepțional de tare (40%).

Principalele tipuri de bere includ berea blondă, berea brună, bere de grâu, bere slabă, și cea mai populară, lager (bere germană). Tipurile diferite de băuturi apar când producătorii folosesc diferite tipuri de grâne, timpi diferiți de maturare și mai ales arome variate.

Rezumat: Berea este o băutură alcoolică produsă din grâne fermentate cu drojdie. Există multe tipuri de bere, ce variază în tărie, culoare și gust.

Informații nutriționale

Valoarea nutrițională a berii variază în funcție de tipul acesteia. Mai jos sunt cantitățile pentru o bere normală (355 ml) cu conținut de aproximativ 4% alcool:

  • Calorii: 153
  • Alcool:14 grame
  • Carbohidrați:13 grame
  • Proteine:2 grame
  • Grăsimi:0 grame

Berea conine de asemenea cantități mici de micronutrienți, inclusiv sodiu, potasiu și magneziu. Totuși, nu reprezintă în mod special o sursă bună de nutrienți, deoarece ar fi nevoie să consumați o cantitate mare pentru a acoperi necesitatea zilnică.

Este important să știți că berea cu conținut ridicat de alcool are de asemenea mai multe calorii. Asta deoarece alcoolul conține aproximativ șapte calorii per gram.

Rezumat: Berea are conținut ridicat de carbohidrați și alcool, dar conținut scăzut în aproape toți ceilalți nutrienți. Conținutul de calorii al berii depinde de tăria acesteia – cu cât conține mai mult alcool, cu atât conține mai multe calorii.

3 căi prin care berea poate cauza creșterea în greutate

S-a sugerat că băutul berii poate crește grăsimea pe abdomen în nenumărate feluri.

Acestea includ consumul în exces de calorii, astfel împiedicând corpul să ardă grăsimile, de asemenea crește conținutul de fitoestrogen din dietă.

Mai jos găsiți cele trei motive principale pentru care berea poate fi un declanșator eficient al apariției grăsimii abdominale:

  1. Mărește aportul caloric

Gram pentru gram, berea conține tot atât de mult calorii precum o băutură carbogazoasă nealcoolizată, așadar are potențialul de a adăuga multe calorii la dieta voastră (2, 3).

Unele studii au arătat de asemenea că pe termen scurt, consumul de alcool poate crește apetitul, astfel veți mânca mai mult decât ați face-o în mod obișnuit (4).

În continuare, s-a arătat că oamenii nu compensează mereu pentru caloriile prezente în alcool prin consumarea unei cantități mai mici de mâncare, sau prin consumarea altor tipuri de alimente (5, 6).

Asta înseamnă că un consum regulat de bere poate contribui la aportul în dietă a unui număr semnificativ de calorii.

  1. Berea poate împiedica arderea grăsimilor

Consumul de alcool poate împiedica arderea grăsimilor din corp. Asta deoarece corpul prioritizează descompunerea alcoolului în defavoarea altor surse de combustibil, inclusiv grăsimea sedimentată în corp.

În teorie, consumul regulat de bere ar putea contrinui la creșterea grăsimii corporale.

Totuși, în urma studiilor efectuate pe acest subiect s-au obținut rezultate mixte.  Pe termen lung, consumul regulat de bere, dar moderat ca porții, mai puțin de 500 ml zilnic nu pare să ducă la o creștere a grăsimii corporale sau a grăsimii abdominale (7, 8).

Cu toate acestea, consumul unei cantități mai mari de atât poate foarte bine duce la o semnificativă creștere în greutate de-a lungul timpului.

  1. Conține fitoestrogeni

Florile plantei de hamei sunt folosite pentru aromatizarea berii.

Această plantă este cunoscută pentru conținutul foarte ridicat de fitoestrogeni, compuși ce pot imita în corpul vostru acțiunea hormonului sexual feminin,  estrogenul.

Datorită conținutul de fitoestrogen, s-a sugerat că hameiul conținut de bere poate cauza schimbări hormonale în cazul bărbaților, astfel crescând riscul de apariție a grăsimii abdominale.

Cu toate acestea, deși este posibil ca bărbații consumatori de bere să fie expuși la un nivel ridicat de fitoestrogen, nu se știe dacă și cum afectează greutatea sau grăsimea abdominală.

Rezumat:  Berea poate crește numpărul de calorii consumate, și poate împiedica arderile grăsimilor din corp. Efectele fitoestrogenilor asupra grăsimii abdominale nu sunt cunoscute.

Dar berea produce cu adevărat grăsime în jurul abdomenului?

Grăsimea depozitată în jurul abdomenului se consideră a fi cel mai periculos tip de grăsime pentru sănătatea dumneavoastră.

Oamenii de știință numesc acest tip de grăsime grăsime viscerală.

Grăsimea viscerală este metabolic activă, ceea ce înseamnă că poate interfera cu hormonii existenți în corp.

Aceste lucru poate deteriora funcțiile corporale, precum și pot crește riscul apariției bolilor metabolice, a diabetului de tip 2, boli cardiovasculare și cancer.

Chiar și oamenii cu o greutate normală au un risc crescut de a dezvolta probleme de sănătate dacă au o cantitate mare de grăsime abdominală.

Unele studii au conectat aportul crescut de alcool din băuturile precum berea cu depunerea unei cantități mari de grăsime pe abdomen.

De fapt, un studiu a descoperit că bărbații ce beau mai mult de 3 beri pe zi au cu 80% mai multe șanse de a dezvolta grăsime abdominală decât bărbații care nu beau atât de mult.

Într-un mod foarte interesant, alte studii au sugerat că un consum de bere în cantități moderate sau mai puțin de 500 ml zilnic poate să nu aducă aceste riscuri.

Cu toate acestea, există alți factori ce pot face diferența. De exemplu, oamenii ce consumă cantități moderate de bere pot avea stiluri de viață mai sănătoase decât cei ce consumă cantități mai mari.

Majoritatea studiilor arată că acest consum de bere are legătură atât cu o creștere în circumferința taliei cât și cu creșterea în greutate. Acest lucru indică faptul că dacă se consumă bere, nu înseamnă neapărat că veți crește în greutate în jurul abdomenului. Va duce la un aport al grăsimii în general.

Acest risc al creșterii în greutate poate fi chiar mai mare la oamenii ce au un surplus de greutate, comparativ cu oamenii de greutate normală, consumatori de bere.

Per total, este ca și cum cu cât bei mai mult, cu atât crește riscul de a lua în greutate și de a dezvolta o burtă de bere.

Rezumat: Consumul de cantități mari de bere a fost relaționat cu riscul luării în greutate și a dezvoltării grăsimii abdominale.

Bărbații au un risc mai ridicat decât femeile

Legătura dintre creșterea în greutate și consumul de alcool este mai mare la bărbați decât la femei. Asta și pentru că bărbații au tendința să bea mai mult decât femeile, probabil de trei ori mai mult.

Bărbații sunt mai predispuși să aibă o distribuție androgină a grăsimii, mai exact depozitează grăsimea în jurul burții atunci când iau în greutate.

În plus, bărbații sunt consumatori mai mari de bere decât femeile. Acest lucru poate fi important, deoarece berea conține mai multe calorii decât orice alte surse de alcool.

De exemplu, 45 ml de băuturi spirtoase conțin aproximativ 97 calorii, iar un pahar obișnuit de vin roșu (148 ml) conține 125 de calorii. O bere obișnuită (355 ml) conține mai mult decât acestea două, având 153 de calorii.

Un alt motiv pentru care bărbații sunt mai predispuși riscului de a dezvolta burtă de bere este datorită efectului alcoolului asupra hormonului sexual masculin, testosteronul. S-a arătat că la cei ce consumă băuturi alcoolice, precum berea, scade nivelul de testosteron.

Acest lucru este foarte important, deoarece nivelurile scăzute de testosteron pot crește riscul creșterii în greutate în jurul abdomenului. De fapt, 52% din bărbații obezi au nivelul testosteronului la limita inferioară.

Această cercetare arată că bărbații sunt mai predispuși la a dezvolta o burtă de bere.

Rezumat: Bărbații au tendința să bea mai mult decât femeile, ceea ce duce la o creștere mai mare în greutate. Consumul de alcool poate de asemenea scădea nivelului hormonului sexual masculin, testosteronul, astfel crescând riscul acumulării grăsimii abdominale.

Surse suplimentare de informare: https://authoritynutrition.com/beer-belly/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25741455
http://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3986/2