Quinoa – “cereala” fara gluten

Category:

In ultimii ani, quinoa a capatat un bun renume in bucatariile din intreaga lume, demosntrandu-i-se in repetate rPlanta quinoaanduri beneficiile asupra sanatatii.

Avand o istorie de mii de ani, quinoa a fost alimentul de baza al vechilor incasi, care o numeau “cereala-mama”.

De fapt, nu este deloc o cereala. Quinoa este samanta culeasa de la o specie de planta mai apropiata de spanac si de sfecla rosie.

In boabele de quinoa se gasesc de doua ori mai multe proteine decat in fulgii de ovaz, acestea continand toti aminoacizii esentiali. Aceste proteine au o forma mai usor digerabila decat cele din carne si astfel sunt mai usor de asimilat. Acelasi lucru este valabil si in cazul calciului, care se fixeaza mai usor decat  calciul din lapte.

Datorita continutului bogat in proteine, care ajuta la repararea celulelor si formarea de noi celule, quinoa reprezinta o alternativa extraordinara la orez sau la alte cereale cu continut mare de carbohidrati complexi, dar sarace in proteine.

QuinoaPe langa proteinele sale unice, quinoa contine, de asemenea, amidon, zaharuri, ulei (continut ridicat in acid linoleic esential), fibre, minerale, si vitamine. Boabele de quinoa sunt bogate in vitaminele A, C, D, E, K si vitamine din grupa B-urilor. De asemenea, sunt o sursa buna de fier, calciu, crom, cupru, fluor, iod, magneziu, potasiu, seleniu, zinc. Datorita acestor vitamine si minerale, quinoa stimuleaza si intareste sistemul imunitar.

Este o importanta sursa de potasiu, care este folosit pentru construirea muschilor si a proteinelor care il formeaza, pentru mentinerea unui bun ritm cardiovascular si pentru multe ale functii ale organismului.

Specialistii in nutritie recomanda mamelor sa inlocuiasca budinca de ovaz pe care o dau copiilor cu budinca de quinoa. Aceasta intareste rinichii. Forta rinichilor copilului ii influenteaza cresterea, dezvoltarea si capacitatea de a invata.

Dr Gillian McKeith enumera si alte beneficii ale consumului de quinoa, datorate tot stimularii functiei renale: “Auzul bun, respiratia sanatoasa, starea parului, lipsa problemelor urinare, producerea maduvei osoase, functionarea creierului, ambitia de a reusi in viata, dintii si oasele puternice, toate depind de buna functionare a rinichilor”.

Quinoa este incadrata in categoria superalimentelor, alaturi de semintele de in, germeni, mei, lucerna, aloe vera, orz verde, patrunjel, alge marine, stevie, floarea-soarelui, alge salbatice verzi-albastre.

Desi se zice ca boabele de quinoa au un continut bogat in proteine si sarac in grasimi, ele au, de fapt, mai multe grasimi decat majoritatea plantelor verzi. Este vorba despre acidul oleic, care protejeaza inima, si despre grasimi monosaturate si ALA (alpha-linolenic acid) sau Omega-3. Partea buna vine acum: spre deosebire de alte tipuri de grasimi care oxideaza cand sunt gatite, antioxidantii prezenti in cantitate mare in quinoa protejeaza acizii grasi, impiedicand astfel distrugerea lor.

Continutul mare de magneziu din boabele de quinoa ajuta la relaxarea vaselor de sange si indepartarea migrenelor. Magneziul este efecient, de asemenea, in reducerea diabetului de tip 2, echilibrand nivelul de zahar din sange. Mai mult, o cantitate mare de magneziu regleaza transmiterea impulsurilor nervoase, temperatura corpului, producerea eficienta a energiei si formeaza oase puternice.

Ne place quinoa si ne place sa o folosim la diverse salate. Pe langa beneficile prezentate, este si foare gustoasa si permite creearea unor preparate deosebite. Nu o evitati si incercati si acasa sa o folositi la gatit.