Zaharul

Category: ,

Am auzit zvonuri cum ca zaharul ar fi nesanatos, ne ingrasa, da dependenta… Mit sau realitate?

Studiind despre acest aspect, am descoperit ca realitatea se dovedeste a fi destul de dramatica. Zaharul ne face atat de mult rau, incat trebuie sa scriem despre efecte lui devastatoare asupra sanatatii noastre.

Energia calorica a zaharului este 16,8 kJ (4,1 kcal) pe gram, pe cand cea a alcoolului atinge 29,8 kJ (7 kcal) pe gram. Dar ce inseamna aceste cifre sau aceasta comparatie? Hai sa vedem ce ne face zaharul si poate vom intelege mai bine!

Zaharul (alb, brun, brut):

  • slabeste sistemului imunitar si diminueaza puterea de aparare impotriva bolilor (pentru ca saboteaza munca celulelor albe),
  • creste aciditatea tractului digestiv, lucru ce determina indigestie, risc crescut de boala Crohn sau gastrita,
  • afecteaza relatiile minerale din corp: impiedica absorbtia calciului si a magneziului, scade nivelul de cupru si crom,
  • dezvolta celulele canceroase (zaharul este legat de aparitia cancerului de san, ovare, prostata, rect, tract biliar, pancreas, stomac, pulmonar)
  • favorizeaza retentia lichidelor in corp,
  • creste mult colesterolul total, trigliceridele si colesterolul rau, si scade colesterolul bun,
  • slabeste vederea si poate duce la cataracta si miopie,
  • imbatraneste organismul prematur (datorita nivelului crescut de insulina),
  • afecteaza functionarea enzimelor,
  • creste adrenalina, anxietatea, hiperactivitatea, deficienta la concentrate,
  • dezvolta bolile autoimune: artrita, astm, scleroza multipla, lupus etc,
  • scade elasticitatea tesuturilor,
  • face saliva acida si poate provoca aparitia cariilor dentare si a bolii parodontale,
  • duce la obezitate,
  • creste riscul de apendicita, varice, hemoroizi, diabet zaharat, calculi biliari, alergii alimentare, alcoolism,
  • la copii scade activitatea si le slabeste organismul in fata infectiilor,
  • provoaca dureri de cap, migrene,
  • duce la stari de nervozitate, depresii, pierderi de memorie, Parkinson, Alzheimer
  • impiedica absorbtia de proteine,
  • scade nivelul vitaminelor C si E,
  • este dusmanul principal al miscarii intestinale normale,
  • mareste dimensiunea anumitor organe (rinichi, ficat), punand in pericol activitatea acestora si crescand riscul aparitiei bolilor (pietre la rinichi, ficat gras),
  • creste riscul de guta,
  • afecteaza activitatea normala a hormonilor, atat la femei, cat si la barbati,
  • destabilizeaza starea emotionala,
  • creste tensiunea arteriala la persoanele supraponderale,
  • agraveaza simtomele copiilor cu ADHD,
  • afecteaza functionarea normala a glandelor suprarenale,
  • reduce capacitatea de invatare si de concentrare la copii, si poate provoca tulburari de comportament si de atentie,
  • schimba perceptia gustului de dulce natural, adica fructele sau mierea nu vor mai satisface nevoia de ‘ceva dulce’.

dependenta de zaharAcestea reprezinta doar o parte din deserviciile pe care ni le face zaharul. Insa cea mai periculoasa caracteristica a lui este aceea ca da dependenta. Este exact ca un drog. Nu numai ca ti-e greu sa te opresti, dar cu timpul, ai nevoie de mai mult pentru a avea aceeasi senzatie de „fericire”. Creierul nostru adora glucoza si se obisnuieste rapid cu cel mai ridicat nivel al ei. De aceea va cauta in permanenta sa se asigure ca are din plin, prin acea „nevoie de dulce”.

Auzim des comentarii ca acestea: „Putin zahar nu imi face rau”, „Copilul meu mananca dulciuri si e sanatos”. Desigur, putin zahar nu poate imbolnavi un organism sanatos. Dar cine mai e perfect sanatos in ziua de azi? Cat de putin nu declanseaza fluctuatii bruste ale glicemiei? De unde stim cat zahar mancam zilnic? Zaharul este prezent in majoritatea produselor procesate si chiar daca nu servesti zilnic o prajitura, organismul tau primeste oricum, probabil mai mult zahar decat are nevoie (din adaosurile din paine, din lapte, din bautura racoritoare…).

Zaharul se obtine din sfecla de zahar sau din trestia de zahar, avand un continut mare de zaharoza. O data intrat in corp se transforma in glucoza, care este folosita de celule pentru producerea de energie. Zaharul poate fi brut, neprocesat, care mai pastreaza anumite substante naturale, sau alb, procesat, care contine exclusiv zaharoza.
dulciuri vs fructePartea BUNA este ca poti scapa de dominatia zaharului facand alegeri corecte si schimband produsele procesate cu alimente naturale. Dupa aproximaiv 2-3 saptamani in care nu se consuma deloc zahar, scade nevoia de dulce procesat, iar fructele vor avea un gust intens, adevarat, incredibil. Deci nu trebuie sa renunti la placerea de a manca alimente dulci, dar este indicat ca ele sa fie naturale (fructe, miere, smochine, curmale, goji etc). Mai mult, acestea se pot combina cu nuci, seminte, scortisoara, carob si se pot realiza multe variante de dulciuri raw-vegane (torturi, bomboane, inghetata, budinci, batoane energizante).

TAGS: